A home office – vagyis az otthoni munkavégzés – hazánkban egyre jobban elterjedt jelenség, a távmunka az egyik fajtája.

A távmunkavégzés a munkáltató székhelyétől, telephelyétől távoli helyen folytatott tevékenységet jelent. Olyan munkaköröknél lehetséges ez, amelyeknél a munkavégzés számítástechnikai eszközön elvégezhető és az elkészült produktum továbbítható a munkáltató részére.

A home office-nak három esete van:

  1. folyamatos távmunka: gyakorlatilag folyamatosan távolról látja el feladatait a munkavállaló
  2. részleges távmunka: meghatározott napokon végezheti a munkáját otthonról az alkalmazott
  3. alkalmi távmunka: külön jóváhagyás esetén lehet otthonról dolgozni

A munkaszerződés tartalmi elemei távmunkavégzés esetén:

Fő szabály szerint szerepeltetni kell a munkavállaló alapbérét, munkakörét és a munkavégzés helyét. Ezen felül a munkaszerződésben rögzíteni kell a felek adatait, illetve a munkaviszony szempontjából lényeges adatokat.

A munkáltatónak kötelessége tájékoztatnia a munkavállalót:

  • a munkáltatói ellenőrzés szabályairól
  • a számítástechnikai vagy elektronikus eszköz használatának és a korlátozások szabályairól
  • távmunkavégzéssel összefüggésben a munkavállaló részéről felmerülő költségek elszámolásának módjáról